ORYX GTL pioneering new gtl markets, broadening customer base

Doha, 7 December 2011 : ORYX GTL, the world’s first commercial gas-to-liquids (GTL) project, continues to build and diversify the international customer base for its environmentally-friendly products.

Since starting commercial production in 2007, ORYX GTL – a $1 billion joint venture between Qatar Petroleum and South Africa’s Sasol - has exported more than 20 million barrels of premium GTL products, sold initially on the spot market and subsequently on three- to six-month term contracts.

The Company’s ‘broad-brush’ approach to GTL sales maximises product availability to a diverse base of clients who seek high-performance, low-emission diesel and high-grade naphtha.

ORYX GTL’s sales strategy is underpinned by reliable output from its state-of-the-art complex in Ras Laffan, which has a total GTL output capacity of around 34,000 barrels per day.

Speaking at the ORYX GTL Majlis Series at the World Petroleum Congress, Gary von Berg, ORYX GTL Marketing Manager said: “A decision was made early on that we would allow as many buyers as possible to access the products, thereby setting the platform for ORYX GTL to pioneer the development of, and interest in these products in the market place, and start positioning Qatar as the world’s GTL capital.”

“The majority of the GTL diesel is currently sold to Europe as originally anticipated, while GTL naphtha is being supplied to customers east of Qatar, including India, Malaysia and Japan,” said Mr. Nafal  Al-Hajri, the Head of Sales at ORYX GTL.

ORYX GTL is helping drive the development of a vibrant, innovation-led community of companies in Qatar who leverage the country’s abundant natural resources to manufacture high-specification products increasingly coveted globally.

As well as being a global GTL pace-setter, Qatar is a long-standing and dominant force in the global liquefied natural gas (LNG) market, helping power Asian economic growth as well meeting demand from more mature yet highly regulated European markets.ORYX GTL pioneering new gtl markets, broadening customer base

A successful hydrocarbons-based industry is a key component of Qatar’s long-term national economic and social development vision. The sector is also a pillar of the economy, which is expected to grow by 19 per cent in 2011, the fastest in the world for the second consecutive year, according to the International Monetary Fund (IMF).

The ORYX GTL 20WPC Majlis Series convenes each morning at 11.15am for an hour at the company’s exhibition stand at the World Petroleum Congress, and tomorrow's session will explore whether Qatar can establish itself as a global research and development hub for the energy industry.

More on ORYX GTL: ORYX GTL is an integrated energy company globalizing premium, environmentally-friendly GTL products. ORYX GTL is a joint venture between Qatar Petroleum (51%) and South African company Sasol (49%). The company is the first of a series of planned GTL production facilities that will deliver on the declared ambition of the State of Qatar to become the GTL capital of the world. The conversion of natural gas into liquid fuels is an attractive option to commercialize the world’s third-largest gas reserves. The joint-venture company actively pursues stakeholder satisfaction and creates a culture of operational excellence and continuous improvement in a zero harm manner.
More on Qatar: Qatar is the world’s largest producer of liquefied natural gas (LNG). At the end of 2010 it celebrated reaching the landmark LNG production capacity of 77 million tonnes per year. This LNG capacity is delivered by world-class plants operated in partnership between Qatar Petroleum and international energy giants including Exxon Mobil Corporation, Royal Dutch Shell Plc, Total SA and ConocoPhillips.
Pearl GTL, the state’s second GTL plant after ORYX GTL, was officially inaugurated on 22 November 2011.
More on The ORYX GTL 20WPC Majlis Series: The ORYX GTL 20WPC Majlis Series will commence each morning at 11.15am for an hour, with the first session on Dec. 5th designed to brief the media on the past and present of this brave story. On the second day the Series will tackle the question of Developing Local Talent at a time when the energy industry is facing a pending talent shortage. Today the focus will be on the challenges and opportunities of taking GTL to the world, and the series will culminate on Dec. 8th with an exchange of views on whether Qatar can become a global hub for research and development in the energy industry.

أوريكس جي تي إل تدخل أسواقاً جديدة في مجال تحويل الغاز إلى سوائل لتوسع بذلك قاعدة عملائها

الدوحة، 7 ديسمبر 2011 :تتابع "أوريكس جي تي إل"، وهي أول مشروع تجاري في العالم لتحويل الغاز إلى سوائل، بناء وتنويع قاعدة عملائها العالمية لمنتجاتها الصديقة للبيئة.

فقد قامت "أوريكس جي تي إل"، المشروع المشترك بين "قطر للبترول" و"ساسول" الجنوب أفريقية الذي تقدر قيمته بمليار دولار أمريكي، ومنذ بدء إنتاجها التجاري عام 2007 بتصدير أكثر من 20 مليون برميل من منتجات تحويل الغاز إلى سوائل عالية الجودة، والتي تم بيعها بداية في الأسواق بشكل مباشر، ومن ثم عبر عقود بمدد تتراوح ما بين ثلاثة وستة أشهر.

هذا ويسهم توجه التغطية الواسعة الخاص بمبيعات تحويل الغاز إلى سوائل والمسمى "الفرشاة العريضة" الذي تنتهجه الشركة، في تعظيم مدى توافر المنتجات إلى أقصى حد ممكن أمام قاعدة متنوعة من العملاء الذين يبحثون عن الديزل منخفض الانبعاثات وعالي الأداء، والنافتا عالية الجودة.

وتؤكد الإنتاجية العالية لمجمّع الشركة الحديث في رأس لفان نجاح استراتيجية مبيعات "أوريكس جي تي إل" إذ أن القدرة الإنتاجية لتحويل الغاز إلى سوائل تصل إلى 34,000حوالي برميل في اليوم.

وقال جاري فون بيرج، مدير التسويق لدى "أوريكس جي تي إل" في حديث له خلال إحدى محاضرات "سلسلة مجلس" التي تنظمها "أوريكس جي تي إل" ضمن فعاليات مؤتمر البترول العالمي: "لقد تم اتخاذ قرار مبكر للسماح لأكبر عدد ممكن من المشترين بالوصول إلى المنتجات، وبذلك نكون قد أسسنا منصة عمل للشركة ستتصدر تطوير هذه المنتجات والاستفادة منها في الأسواق، بالإضافة إلى تحسين موقع قطر كعاصمة تحويل الغاز إلى سوائل". ORYX GTL pioneering new gtl markets, broadening customer base

وقال السيد نفل الهاجري، رئيس قسم المبيعات بشركة أوريكس لتحويل الغاز إلى سوائل :"يُباع القسم الأعظم من الديزل الناتج عن تحويل الغاز إلى سوائل في أوروبا كما كان متوقعاً في الأساس، بينما تُباع النافتا إلى عملاء شرق دولة قطر بما في ذلك الهند وماليزيا واليابان".

هذا وتساعد "أوريكس جي تي إل" على دعم تطوير مجتمع حيوي قائم على الإبداع للشركات في قطر التي تسخّر المصادر الطبيعية الوافرة في البلاد في تصنيع المنتجات ذات المواصفات العالية التي يزداد الطلب العالمي عليها.

ونتيجة كونها مقياساً عالمياً كذلك في مجال منتجات تحويل الغاز إلى سوائل، فإن قطر تمثل قوة عريقة ومسيطرة في السوق العالمية للغاز الطبيعي المسال، لتساعد بذلك على نمو الاقتصاد الآسيوي القوي إضافة إلى تلبية متطلبات الأسواق الأوروبية الأكثر نضجاً والتي تتمتع بدرجات عالية من التنظيم.

وتعتبر الصناعة الناجحة المعتمدة على المركبات الهيدروكربونية مكوناً أساسياً للرؤية التطورية الاقتصادية والاجتماعية الوطنية طويلة الأمد لدولة قطر. كما يشكل هذا القطاع دعامة للاقتصاد الذي من المتوقع له أن ينمو بنسبة 19 بالمائة في عام 2011، ليكون بذلك الأسرع نمواً في العالم للعام الثاني على التوالي بحسب تقديرات صندوق النقد الدولي.

وتجدر الإشارة إلى أن محاضرات "سلسلة مجلس" التابعة لـ"أوريكس جي تي إل" تنعقد ضمن فعاليات مؤتمر النفط العالمي 20، كل صباح في تمام الساعة 11.15 ولمدة ساعة، في جناح الشركة في مؤتمر البترول العالمي، وستبحث جلسة اليوم ما إذا كان باستطاعة قطر أن تؤسس لنفسها مكانة راسخة كمركز عالمي للبحث والتطوير في قطاع الطاقة.

لمحة عن "أوريكس جي تي إل": "أوريكس جي تي إل" هي شركة طاقة متكاملة تعزز من الانتشار العالمي لمنتجات تحويل الغاز إلى سوائل عالية الجودة وصديقة للبيئة. وهي عبارة عن مشروع مشترك بين "قطر للبترول" (51 بالمائة) و"ساسول" الجنوب أفريقية (49 بالمائة). كما أنها الأولى بين سلسلة من منشآت منتجات تحويل الغاز إلى سوائل المخطط لها والتي تعمل معاً لتحقيق طموحات دولة قطر بأن تصبح عاصمة العالم في مجال تحويل الغاز إلى سوائل. هذا ويعتبر تحويل الغاز إلى سوائل خياراً جذاباً للاستفادة التجارية من ثالث أكبر احتياطي للغاز في العالم. وتعمل هذه الشركة بشكل فاعل على تحقيق رضى مساهميها، كما تخلق ثقافة التميز من الناحية التشغيلية، وهي تواصل تطورها عبر أسلوب لا يتسبب بأية أضرار بيئية.

لمحة عن دولة قطر: تعتبر دولة قطر أكبر منتج للغاز الطبيعي المسال في العالم، حيث احتفلت عام 2010 بوصول قدرتها الإنتاجية الهائلة للغاز الطبيعي المسال إلى نحو 77 مليون طن سنوياً. وتم الوصول إلى هذه الطاقة الإنتاجية عبر محطات عالمية المستوى يتم تشغليها بالشراكة ما بين "قطر للبترول" وعمالقة الطاقة العالميين من ضمنهم "إكسون موبيل كوربوريشن"، و"رويال داتش شيل بي إل سي"، و"توتال إس إيه"، و"كونوكو فيليبس".

وكان قد تم افتتاح "بيرل جي تي إل"، ثاني أكبر مصانع تحويل الغاز إلى سوائل بعد "أوريكس جي تي إل"، رسمياً في 22 نوفمبر 2011.

لمحة عن "سلسلة مجلس" لشركة "أوريكس جي تي إل" في مؤتمر البترول العالمي 20: ستعقد "سلسلة مجلس" لشركة "أوريكس جي تي إل" في مؤتمر البترول العالمي صباح كل يوم في تمام الساعة 11.15 ولمدة ساعة، حيث ستبدأ أول جلسة يوم الخامس من ديسمبر وستخصص لإعطاء وسائل الإعلام موجز للمعلومات عن ماضي وحاضر هذه الملحمة الشجاعة. وفي اليوم الثاني، ستتطرق السلسلة إلى قضية تطوير المواهب المحلية في وقت يواجه فيه قطاع الطاقة نقصاً في المواهب. وسيتم يوم السابع من ديسمبر التركيز على التحديات والفرص الماثلة أمام توسع "جي تي إل" في جميع أنحاء العالم. أما الجلسة الختامية فستعقد في يوم الثامن من الشهر الجاري حيث سيتم خلالها تبادل وجهات النظر حول إمكانية أن تصبح قطر مركزاً عالمياً للأبحاث والتطوير في قطاع الطاقة.